Podnikatelé se v několika vlnách museli podrobit zavedení EET. Z této povinnosti nejsou vyjmuti ani provozovatelé e-shopů. Jak vypadá zavedení elektronické evidence tržeb v internetovém obchodě prakticky?

Koho se týká EET

EET neboli elektronická evidence tržeb byla zavedena v dobrovolném režimu od 1. listopadu 2016. V prosinci pak odstartovala v tzv. ostrém provozu. Netýkala se ale všech. Tržby musejí evidovat jak ti, kteří mají kamenný obchod, tak i majitelé e-shopů.

V první fázi nebo také první vlně sem spadaly pouze ubytovací a stravovací služby. Poté se rozběhla tzv. druhá vlna EET. To znamená, že od 1. března 2017 je elektronická evidence povinná taktéž pro maloobchod a velkoobchod. Ke spuštění třetí a čtvrté vlny EET zatím nedošlo, povinnost zrušil Ústavní soud. Dopad na další podnikatele tak zatím jistý není.

Změny se dotkly rovněž již existující podoby EET, do února roku 2018 bylo nutné evidovat také tržby platební kartou a online platby. To už ale v současné době povinné není, rozhodl o tom Ústavní soud.

A dal tak za pravdu argumentům, že oba typy plateb jsou i bez evidování snadno dohledatelné. Od začátku pak dál zůstává v platnosti skutečnost, že není třeba evidovat platby bezhotovostním převodem.

Trochu složitější situaci mají vlastníci internetových obchodů s dobírkou. Pokud vám přepravce posílá prostředky z dobírky na účet, jedná se o bezhotovostní převod. Ten, jak vyplývá z předchozího odstavce, EET též nepodléhá. Pokud by vám vyplácel peníze hotově, zaevidovat je už musíte.

Jak na EET prakticky

Vzhledem k výše uvedeným faktům je tak nutné si zkontrolovat, zda v e-shopu zbytečně nezavádíte EET modul a určitě se k tomuto kroku už nechystat. V současné době to není potřeba.

Pokud máte e-shop pronajatý, tak si fungující plugin pro EET můžete deaktivovat, což někteří provozovatelé ve svých systémech umožňují.

Realitou tak zůstává neutěšená situace, kdy řešení pro bezhotovostní platby mnoho podnikatelů už pro svůj internetový obchod zavedeno má a zaplatilo za něj dokonce desítky nebo stovky tisíc. A to zcela zbytečně.

Z výše uváděných faktů však zcela jistě nevyplývá to, že by povinnost byla zrušena v plném rozsahu. Kdy tedy e-shop s EET stále mít musíte?

Prakticky je nutné na tuto variantu pamatovat jen tehdy, když zákazníkům nabízíte odběr na pobočce a mohou u vás platit hotově, což je obdobný případ jako s výše uváděnou dobírkou. To lze ale řešit standardní cestou přes pokladnu.

A pozor, v tomto bodě je nutno upozornit ještě na jednu úpravu. Nově se už na vystavované účtence nemusí objevit vaše DIČ. Je to z důvodu toho, že DIČ lze považovat za osobní údaj, který by dle příslušného zákona měl být chráněn.

Jde totiž o zcela jednoznačný identifikátor plátce daně, ať již fyzické nebo právnické osoby.

Autor: Zoner inShop