Zima je v plném proudu. Přiblížíme si proto aktuální téma o povinnostech zaměstnavatele vůči zaměstnanci v souvislosti s prací v různých teplotách. Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, hodnotí mimo jiné i zátěž chladem, stanovuje minimální opatření a hygienické požadavky na pracovišti a jsou v něm zapracovány i odpovídající předpisy Evropské unie.

V případě, že dojde ke snížení teploty vzduchu pod 10 °C, musí být zaměstnanec vybaven pracovním oděvem. Po poklesu teploty na 4 °C, musí mít k dispozici rukavice a pracovní obuv. Teplotě od 4 do -10 může být zaměstnanec vystaven dvě hodiny, od -10,1 do -20 maximálně 1 hodinu a od -20,1 do -30 nesmí pracovat déle jak 30 minut. V nižších teplotách není práce povolena vůbec, pokud se nejedná ovšem o urgentní záležitost odpovídající naléhavému provádění oprav nebo odvrácení nebezpečí pro život a zdraví. V těchto situacích není ale povoleno vystavovat holou kůži mrazu více jak na 10 minut.

Při práci vsedě ve vnitřních prostorách při minimální fyzické aktivitě musí být nastavena minimální teplota vzduchu 20 °C. Když se zaměstnanec věnuje lehké manuální práci, měla by mu už stačit jen minimální teplota 18 °C. Při práci vestoje se zapojením obou rukou je uzákoněna teplota min. 14 °C, a když se do činnosti zapojí celý trup i dolní končetiny, požadovaná minimální teplota odpovídá jen 10 °C.

Pokud jste ovšem zimomřivý typ a v zimních měsících jste nabalení do několika teplých vrstev i při absenci mrazu, je možné, že nejste dostatečně otužilí a riziko nákazy nemocí se u vás tím pádem zvyšuje. Mezi častými chorobami spojenými s prostydnutím se kromě běžného nachlazení vyskytují zejména u žen záněty močových cest a také vaginální záněty. Není tedy na škodu dbát na prevenci a vhodné oblečení. Více informací se dozvíte na webové stránce, která se ženským zánětům věnuje.

V rámci podpory dobrého zdravotního stavu je záhodné se pravidelně otužovat. Tím si vypěstujete větší odolnost vůči nákaze a vaše tělo se dokáže lépe přizpůsobit výkyvům teplot. S otužováním je dobré začít postupně, aby organismus mohl pomalu přivyknout. Za vhodný začátek je považováno začít se sprchovat vlažnou vodou, kterou budete s postupem času ochlazovat. Jedná se o dlouhodobý proces, ale výsledky jsou nepopiratelné – otužilci se v mnoha případech těší lepšímu zdraví a vyššímudožitému věku v porovnání se svým okolím.