K čemu je dobrý e-shop na klíč a kdy je podobná investice v zásadě zbytečná? V následujícím textu se přesvědčíme o tom, že nejdražší nemusí být automaticky úplně nejlepší.

Základní výhody vlastního e-shopu

E-shop na míru má smysl v zásadě vždy, když přesně víte, co chcete a víte, že jiná dostupná řešení vám to nemohou dát. Takzvané krabicové řešení do určité míry přizpůsobit lze, nicméně nikdy nemůže být tak variabilní jako internetový obchod sestavený od začátku podle potřeb konkrétního projektu.

Důležitá je i otázka financí. Strategii e-shopu by měl od začátku navrhovat tým profesionálů, v němž bude figurovat nejen programátor a grafik, ale také třeba i PPC specialista. Jedna osoba tak složité odvětví, jímž svět e-commerce bezesporu je, nikdy nemůže účinně obsáhnout. Zaplatit několik lidí je znamená ovšem nemalé investice. Zakázkové řešení se tak prakticky nikdy nemůže příliš vyplatit začátečníkovi.

Co dokáže e-shop na zakázku

S nadsázkou lze říci, že nic není nemožné a jediné omezení tak existuje jen ve vaší hlavě. Jestliže máte dostupný vstupní kapitál a spolehlivé lidi, lze realizovat téměř cokoli. Potenciál rozvoje e-shopu na míru je naprosto neomezený. Dodá vám především značnou míru podnikatelské svobody.

A to i v případě, že se svým e-shopem později paradoxně rozhodnete už nedisponovat. Zjednodušeně řečeno: Prodej krabicového systému může být z právního hlediska posléze velmi komplikovaný. Z právního hlediska je nutné minimálně vše sdělit dodavateli.

Tvorba e-shopu na míru bude ošetřena typicky smlouvou o dílo. Objednatel si může ponechat výhradní či nevýhradní licenci a ošetřit si neomezenou převoditelnost svého internetového obchodu. Jestliže se tak rozhodnete později svoje podnikání za výhodných podmínek odprodat někomu dalšímu, s vlastním systémem to při správném nastavení smlouvy nebude problém.

Nevýhody e-shopu na míru

Má e-shop na míru také nějaké nevýhody? Kromě již zmíněných peněz je to především otázka času. Sestavení a odladění funkčního řešení nevyhnutelně určitou dobu trvá. Trvá tak i to, než začnete vydělávat, respektive než si váš e-shop na svoje vstupní náklady vydělá. Bez dostatečné finanční rezervy se tak v tomto případě začít prakticky nedá.

Problémem je i rychlé morální zastarání. Celá platforma může být zkrátka velmi rychle nepoužitelná, nemoderní a neodpovídající aktuální situaci. Vývoj dalších funkcí přitom ale značně mnohdy přesáhne váš původní rozpočet.

Pokud se stane, že by vám systém například kvůli výše zmíněné zastaralosti přestal vyhovovat, de facto se ocitáte v patové situaci: Máte před sebou produkt, který je pro aktuální potřeby nepoužitelný. Zároveň jste do něj už ale investovali tolik, že je zcela nerentabilní hledat cokoli nového a komplikovaně přecházet.

Autor: Zoner inShop – e-shopové řešení s off-line klientem