Rád bych se podělil o svoji zkušenost z nedávného cestování vlakem. Konkrétně jsem vyzkoušel vlak ČD (České dráhy) a jejich nové konkurence RegioJet na trase Praha – Olomouc a zpět. Předem upozorňuji, že srovnávám trochu nesrovnatelné a jedná se pouze o můj subjektivní pocit.

Poměrně nedávno jsem potřeboval z pracovních důvodů zajet do Olomouce. Rozhodl jsem se vyzkoušet spojení vlakem. Vzhledem k tomu, že mám v poslední době trochu nabytý program, tak se mi nechtělo trávit tři hodiny tam a tři zpátky za volantem. Doufal jsem, že se mi podaří ve vlaku vyřídit alespoň pár věcí.

Kdysi dávno, jako student, jsem vlakem cestoval poměrně hodně a často. Na trase Praha – Ostrava, případně do Brna, Plzně nebo do Liberce, jsem jel opravdu mnohokrát. Mých cest vlakem bylo několik stovek. České dráhy mi ale nikdy k srdci nepřirostly. Přišly mi v té době sice pohodlnější než autobusy, ale nic extra. (cestování autobusem jsem ocenil až s příchodem Student Agency)

S odstupem času nemám na České dráhy úplně ty nejlepší vzpomínky, a tak jsem se cestování vlakem do Olomouce a zpět trochu obával. A jak to dopadlo?

České dráhy a nákup jízdenky přes internet

První co mě u ČD velmi mile překvapilo, bylo to, že se dala koupit jízdenka přes internet a zaplatit kartou. Den před odjezdem jsem si na www.idos.cz hledal spojení. Trochu mě překvapil odkaz na nákup jízdenky, tak jsem ho hned vyzkoušel. (přiznám se, že jsem něco podobného od ČD nečekal, je sice rok 2012, ale i tak). Nákup jízdenky přes eshop ČD proběhl bez problémů, vybral jsem si spojení, třídu, slevy atd. Jízdenku jsem zaplatil kartou a do emailu mi přišlo PDF, které jsem si měl buď vytisknout nebo ukázat průvodčímu v telefonu/tabletu/počítači. OK +1 pro ČD.

Hlavní nádraží v Praze

Hlavní nádraží v Praze také prošlo několika změnami od mé poslední návštěvy před pár lety. Ale ta proměna není dokonalá. Sice se interiér Hlavního nádraží začíná podobat více hale v letišti, park před nádražím (a místy i hala v přízemí) je pořád doménou pražských homeles. Ok, oproti tomu jak to tam běžně vypadlo před pár lety, to je přesto velký posun.

Cesta s ČD Praha Olomouc

Vybral jsem si spojení, které vyráželo cca 8:20 z Prahy, a v Olomouci jsem měl být něco před jedenáctou (cesta měla trvat cca 2 hodiny a 25 minut). Příjezd vlaku byl na čas, v klidu jsem se usadil a za chvíli jsme už jeli. Vybral jsem si první třídu. K tomu jak vypadal interiér nebo spolucestující nemám co dodat. Cena byla 471 Kč (druhá třída bez slevy pak 220, po slevách nebo při zpáteční cestě ještě méně. Vzhledem k tomu že si dám jízdenku do nákladů tak jsem cenu neřešil).

Další příjemné překvapení od ČD, chvíli po startu přišla poměrně pohledná a usměvavá stevardka a nabízela noviny, kávu, vodu. Sice jsem něco zaslechl o tom, že ČD chtějí konkurovat zlepšením kvality služeb, ale pustil jsem to z hlavy, a tak jsem byl mile překvapen.  Nevím sice, jestli je to záležitost jen první třídy nebo jen vybraných vlaků, ale určitě bych dal další +1.

Slečna byla navíc na zaměstnance ČD neskutečně milá. Pravda, průvodčí, který dorazil v průběhu jízdy, se už choval jako klasický „nádražák“. Sice nebyl vyloženě protivný, ale bylo na něm až moc vidět jak ho to „cvakání lístků“ neskutečně „ser..e“. Takže ČD -1 bod.

Cesta byla v pohodě, rychlá příjemná, tichá. Cestoval jsem na této trase ještě v době, kdy půlka byla rozkopaná kvůli stavbě koridoru a ta druhá byla na starých kolejích. Myslím, že subjektivně byla současná cesta vlakem mnohem pohodlnější, méně udrncaná a tišší než cesta autem z Prahy do Brna po dálnici (nevím ale, jestli to je kladné hodnocení pro dráhy nebe negativní hodnocení pro naši dálnici).

Co mi během cesty chybělo? Tak především připojení na internet. Jinak asi nic. Ve voze jsem viděl elektrické zásuvky (nevyzkoušel jsem), nabízeli nám sendviče a jiné jídlo (nevyzkoušel jsem), toaleta byla OK (vyzkoušel jsem), místo na nohy a celkově pohodlí bylo OK. Ve vlaku byla klimatizace a nic tam nesmrdělo.

Celkově jsem tedy byl tím, kam se posunuly ČD, hodně mile překvapen. A co víc, dojeli jsme včas (a to jsem také nečekal).

Cesta Olomouc – Praha s RegioJet

Pro odpolední cestu zpět jsem si zvolil RegioJet. Byla to spíše náhoda, neměl jsem pevný program a tak jsem si nekupoval zpáteční jízdenku. Když jsem dorazil na nádraží, byli RegioJet první na řadě, tak jsem je vyzkoušel.

Celkem rychle jsem pochopil, že jízdenku si musím koupit u zvláštní pokladny. Ta je ale dobře vidět, takže žádné zmatky. Nákup přes internet jsem tedy nevyzkoušel, ale co si pamatuji nákup jízdenek do autobusů Student Agency, tak nepochybuji že RegioJet bude mít to stejné a možná ještě lepší. Cena byla 220 (tj. o 150 Kč méně než při cestě do Olomouce, ale kdyby RegioJet mělo první třídu tak bych si ji asi automaticky koupil, takže to nemohu brát jako pozitivum. Základní cena je myslím stejná jako u ČD tj. 0=0)

Jízdenku z Olomouce do Prahy, v RegioJet jsem měl do „druhé třídy“, resp. RegioJet žádné třídy nemá. Subjektivně byl komfort ve vagónu RegioJet horší. Více lidí, méně pohodlí (ve srovnání s první třídou ČD). Tj. pokud bych srovnával druhou třídu ČD s RegioJet, tak by na tom asi RegioJet byl lépe. Pokud to hodnotím z pohledu člověka, který je ochotný zaplatit více peněz za více pohodlí, tak mě RegioJet spíš zklamala.

Jinak ale byly služby ve vlaku RegioJet tak o půl třídy lepší. Také měli kávu, noviny, jídlo apod. Tj. rozsah byl obdobný. Jen mi ale obsluha ve vlaku přišla o trochu víc usměvavější a proaktivnější (byť slečna z vlaku ČD určitě nebyla nijak špatná). Prostě úroveň služeb v RegioJet by u mě dostala o pár desetin bodu navíc, … asi za umělecký dojem.

Velké plus u RegioJet byl funkční internet (pro mě osobně minimálně +2 body), byť připojení je spíše nouzové.  Za to ale asi mohou spíše naši operátoři (alespoň tedy předpokládám, že vlak využívá nějaké mobilní spojení).

Subjektivně byl komfort v RegioJet o něco nižší = bylo mi mnohem větší horko, cestující byli mnohem méně příjemní (ale to druhé asi nemohu dávat za vinu přepravní společnosti). Hlavní problém byl asi v tom, že vlak byl v Olomouci již poměrně hodně plný a tak si nebylo možné příliš vybírat, kam se posadím. Seděl jsem v „open space“ vagónu, proti směru jízdy ve společnosti neuvěřitelně ukecaných důchodkyň.

Při průchodu vagónem jsem viděl i 4-místná kupé, a ty se mi líbily podstatně více. Mít místo tady asi by moje hodnocení komfortu cestování s RegioJet bylo mnohem vyšší

S RegioJet jsem opět dorazil do cílové stanice včas a bez zpoždění. Tady musím podotknout, že ve vlaku RegioJet byla mnohem lepší informovanost. Každou chvíli se ozvalo hlášení kam přijedeme, v průběhu cesty se několikrát ozvalo ujištění že vlak jede na čas. Pokud vlak někde zastavil (mimo plánovanou zastávku) ihned následovalo hlášení typu „vlak čeká na volnou kolej, během krátké doby pojedeme dál“. To mi u ČD také chybělo. Tam byly jen informace, kde se právě bude zastavovat.

Závěr srovnání ČD vs. RegioJet

Pokud bych měl někdy v dohledné době zase cestovat vlakem do Olomouce (nebo jinam jde je na výběr mezi ČD a konkurencí), pak bych asi volil v tomto pořadí:

  1. RegioJet = ale pouze za předpokladu že bych si zarezervoval nějaké slušné místo (přece jen to vyjde levněji)
  2. České dráhy 1 třída = byl jsem spokojen (jen je trochu vyšší cena)
  3. RegioJet = jakékoliv místo (nebyla to vyloženě negativní zkušenost, ale úplně mě to neuchvátilo)
  4. ČD druhá třída = jedině jako experiment. I když mě cesta s ČD v první třídě poměrně hodně potěšila, u běžného vlaku bych měl pořád velké obavy (jedna dobrá zkušenost asi nesmaže XX let špatných vzpomínek na cestování vlakem)