Po příjemném létě přichází období deštivé, zamračené a mlhavé. Podzim krom krásně zbarvených listů na stromech a spousty státních svátků nepřináší pro psychiku příliš pozitivního. Večery se prodlužují, ráno začínáme vstávat do tmy, o teplotě daleko od příjemných pětadvaceti stupňů ani nemluvě. Zároveň všichni začínají posmrkovat, kýchat a kašlat a to je jasný signál k tomu, zapracovat na své obranyschopnosti.

Právě v tomhle nevlídném čase je ideální volnočasovou aktivitou návštěva sauny. Nejen že se v ní krásně prohřejeme, ale uděláme i něco pro své zdraví. A jako bonus zrelaxujeme i psychickou stránku našeho já a usnadníme si tak přechod do studených zimních dní. Snížíte si tak šanci, že na vás sázkové kanceláře vypíší kurz, že onemocníte.

S ochlazením přichází čas na saunu

Zdroj: Wikipedia

Podívejme se tedy nejprve, jaký vliv má saunování na naši fyzickou stránku. Při zvýšení teploty tělesného jádra dochází k vyplavení protizánětlivých molekul a tím k léčbě obtíží typu rýma a nachlazení či při škrábání v krku. Při větších zánětech jako při náběhu na angínu je však vhodné opakovat pouze jedno kolo v sauně, vyčerpání organismu by totiž mohlo být větší, než přínos. Při užívání antibiotik se saunování všeobecně nedoporučuje.

Zvýšením teploty zároveň dojde k větší produkci potu a vylučování škodlivých a odpadních látek, které se v těle hromadí a při podzimu je jich již notné množství. Spolu s navlhčením pokožky dojde i k jejímu většímu odlupování, což můžeme ještě umocnit škrábáním či třením různými houbičkami či škrabkami. Tímto peelingem můžeme odloučit další dávku odpadních látek, které jsou uskladněné v kůži a celou jí tím omladit.

Další úroveň pro zlepšení obranyschopnosti je využití ochlazovacího bazénku, před vstupem do něj je vhodné tělo osprchovat ve vlažné vodě, abychom se nejen umyli od zbytků odstraněné kůže, ale také připravili na změnu teploty a ta pak nebyla tak šokující, což by mohlo mít spíše negativní efekt pro náš oběhový systém. Studenou vodou se otužujeme a výkyvy teplot při změně prostředí, jako když vysedáme v zimě z vyhřátého vozu či přecházíme z obchodu do obchodu, nejsou pro naše tělo tak nepříjemné a sníží se tím riziko nachlazení se nebo onemocnění.

Saunování

Zdroj: Wikipedia

Významným aspektem saunování je také psychická relaxace, použití vonných esencí nás dokáže uklidnit před spánkem, nebo naopak nabudit, potřebujeme-li v následujících dnech obstát při mimořádných zátěžích. Dobré je také využití barevného osvětlení – například zelená imitující rostliny nebo žlutá napodobující sluneční svit jsou v zimním období velmi přínosné. Doplnění relaxační hudbou je pro samotnou odpočinkovou atmosféru prostředí ideální.

Pokud patříte mezi ty, jež se bojíte tradiční finské sauny, kde teplota může dosahovat ke 100°C, nebo máte zdravotní potíže oběhového systému či třeba s křečové žíly, vězte, že i pro vás se najde řešení. Jmenuje se infrasauna, v níž není dosahováno tak vysokých teplot a prohřívání probíhá na základě přímého působení infračervených zářičů na lidské tělo. Saunování zde trvá déle, ale prohřátí je více do hloubky a pocit tepla posléze vyprchává pomaleji.

Infrasauna

Zdroj: Wikipedia

Jste-li příznivci relaxace formou jógy, lze tuto umocnit její saunovou variantou – Bikram Yoga, či její domácká verze – Hot Yoga. Sestavy cviků zde probíhají v místnosti o teplotě okolo 40°C a dochází tak ke spojení benefitů saunování i samotného relaxačního cvičení jógy.

Tak tedy pojďme vstříc příjemně odpočinkovým a teplým okamžikům saunování spolu s vědomím, že děláme to správné pro naše zdraví.