Pro většinu smrtelníků je běhání v zimě nepředstavitelné. Zkušení běžci však ví, že běhání v zimních měsících, není vůbec špatné, ba naopak. Můžete tak získat zcela nový pohled na prostředí, ve kterém rádi běháte, udržíte si vhodnou hmotnost i během vánočních svátků a konec konců, právě běhání v zimě důkladně prověří vaši fyzickou kondici.

Pravdou ovšem zůstává, že běhání v tomto období, je doménou spíše zkušených běžců, kteří mají navyknutý organismus a riskují daleko méně než začátečníci. Začátečníci jsou v chladném prostředí mnohem více náchylní k nachlazení nebo hůře, různým zraněním, protože svaly a šlachy, jsou pod vlivem chladu značně zranitelné.

Běžecké bundy jsou alfa omegou pro běh v zimě

Někteří běžci běžecké bundy značně podceňují a spoléhají zejména na vrstvení. Za určitých okolností takto běhat lze. Ovšem věřte, že pokud zrovna bude lehce větrno nebo teplota velmi klesne, v žádném případě se neobejdete bez kvalitní běžecké bundy.

Rozhodující je v tomto případě použitý materiál. Bundy na běhání jsou dnes vyrobeny ze syntetických vláken. Nejčastěji se využívá polyamid nebo polyster, protože brání „profouknutí“ a nepropouští vlhkost.

Kvalitní běžecká bunda musí být zároveň prodyšná a odvádět od těla pot. Pozornost byste měli věnovat také střihu, aby byla bunda dostatečně dlouhá. Kvalitní běžecké bundy mají velmi často prodlouženou zadní část, která přesahuje záda a chrání tak nejen ledviny.

Rozhodující je také, mimo jiné, hmotnost. Při běhu se potřebujete především pohybovat zlehka a proto, je vhodné volit běžecké bundy z tenčích materiálů. To se nakonec kladně projeví také při uskladnění a skládání bundy do běžeckého batůžku.

Dostatek kapes, reflexním prvků, kvalitních zipů a design už nejsou tolik rozhodující, avšak zvažte i tyto parametry.

Oblečení však není jen běžecká bunda

Kvalitní funkční a teplé oblečení je základ zimního běhání. Platí to pro začátečníky i zkušené běžce. Správně se obléci znamená, mít na sobě více tenkých vrstev. Zdaleka totiž nejde jen o to, aby vám bylo při běhu teplo, ale je potřeba od těla odvádět pot. Právě v zimním období, je běhání v mokrém, propoceném oblečení zrádnější než kdykoli jindy.

Věnujte proto pozornost oblečení. Vhodné je mít několik vrstev funkčního oblečení, ovšem zároveň si dávejte pozor, abyste počet vrstev nepřehnali, protože jinak budete velmi pociťovat „tepelnou“ zátěž. Myslete na to, že tělo se do určité míry díky fyzické aktivitě zahřeje samo.

Kvalitní boty jsou základ. Pro běh v zimě můžete navíc využít speciální vložku, která jednak chodidlo zahřívá a také dostatečně odvádí pot. Největší problém u běžců jsou zpravidla rukavice a čepice. Mnoho jedinců podceňuje fakt, že asi 20 až 30 procent tepla odchází z těla právě přes chodila a ruce. Dalších 30 až dokonce 45 procent může odcházet hlavou a proto je vhodné nosit také čepici.

Jak si běh v zimních teplotách užít

Rozhodně nezanedbávejte rozcvičku. Před během v nízkých teplotách je důležité své tělo pozvolna zahřát a protáhnout svaly i šlachy – to vyřeší svědomitá rozcvička. Rozcvičku můžete provést venku nebo ještě v teple domova, což je bezesporu vůči svalům a šlachám šetrnější.

Až vyběhnete, zvolte nejprve volnější tempo. Dáte tak organismus šanci se přizpůsobit prostředí pozvolna a nezpůsobíte mu šok. Stejně tak se pozvolna prohřeje celé tělo. Klidným tempem můžete běžet i první dva kilometry, nic tím nezkazíte, právě naopak.

Při nízkých teplotách je vhodné dýchat nosem a vydechovat pusou. Jestliže nejste dobře fyzicky trénovaní, budete tomuto dýchání muset přizpůsobit svůj výkon.

Vyplatí se také nepodceňovat pitný režim. V chladných měsících se vám sice může zdát, že pít nepotřebujete a rozhodně nebudete mít velkou žízeň, ale nenechte se oklamat. Tělo potřebuje doplnit pravidelně tekutiny. Vhodný je například teplý čaj.

Až doběhnete domů, na nic nečekejte, nezůstávejte v mokrém běžeckém oblečení déle, než je nezbytně nutné. Osprchujte se a následně se převlečte do suchého, zdržujte se v teple.